Svensk folkbildning : en introduktion : hur det var förr och vad det kan betyda idag / Hans Lorentz
Materialtyp: TextUtgivningsinformation: Helsingborg : Interfuturum, 2015 Beskrivning: 147 sISBN:- 9789163793530
- Ev 23/swe
- E:d
Exemplartyp | Aktuellt bibliotek | Hyllsignatur | Status | Förfallodatum | Streckkod | |
---|---|---|---|---|---|---|
Böcker | Södra Vätterbygdens Folkhögskola Vuxen sv | Ev (Liknande titlar(Öppnas nedan)) | Tillgänglig | 537289600020F |
Liknande Södra Vätterbygdens Folkhögskola titlar, Placering: Vuxen sv Stäng hyllsökare (Dölj hyllsökare)
Innehåll Förord 7 1. Om utbildning och bildning 13 Vad är bildning? 16 2. Folkbildning genom tiden i Skandinavien 23 Vad är folkbildning? 23 Folkbildning i Skandinavien 26 Religionernas betydelse 28 Nationalismens betydelse 29 Folkbildning enade folket 30 Danmark 31 Norge 35 Sverige 38 Folkrörelser i Sverige: skapare av svensk kultur 39 De första svenska folkhögskolorna 41 Stockholms Arbetareinstitut 44 Folkhögskolor i Skandinavien idag 48 3. Svensk folkbildning på 1900-talet: en översikt 51 Studiecirkelns fader Oscar Olsson 52 Radio som folkbildningens nya medium 56 Folkbiblioteken 64 Folkhögskola som samhällskraft: historisk överblick 65 Den största förändringen i folkbildningens historia, eller? 71 Biblioteken på folkhögskolor 74 Olika målsättningar för folkbildning 75 Bildningens förvandlingar 76 4. Vad är svensk folkbilning? 79 Folkhögskolan får en svensk utformning 79 Svensk kultur i ljuset av senare forskning 82 Studiecirkeln som sammanhållande social faktor 85 Talet om folkbildningspedagogik 88 Folkbildningens pedagogiska praktik 90 1900-talets folkbildning och talet om invandrare 94 Forskning om folkbildning med invandrare 97 5. Svensk folkbildning på 2000-talet 101 Den allmänna utvecklingen på 2000-talet 101 Globaliseringen 102 Från modernt till postmodernt samhälle 106 Folkbildningens förändringar på 2000-talet 108 Kartan över studieförbunden ritas om 108 Folkhögskolorna förändrades också, eller inte… 110 Genus i folkbildningen 114 Tre olika perioder för kvinnornas bildning 116 Folkbildning och dagens krav på nytta 122 Mångkulturell folkbildning - behövs det? 125 Radio & TV på 2000-talet 126 Utbildningsradio 127 Kunskapskanalen 129 Folkbildning på distans - är det möjligt? 131 6. Kan folkbildning av idag innehålla livsavgörande bildningsprocesser? 133 Att leva i vår kaotiska värld 134 Dagens kriser och tidsepok 137 Framtidens folkbildning? 138 7. Litteraturförteckning och tips för vidare läsning 143
Det finns inga kommentarer om exemplaret.